21. Mai: En annerledes Vesak



En annerledes Vesak:fullmånedagen i Mai, til minne om  Buddhas fødsel, opplysning og død. I år har vi ikke hatt tid til  henge opp en eneste lyslykt. Folk i Hikkaduwa har de seneste dagene samlet inn penger og donasjoner for å gi til de flomrammede. Jeg og Sanja er hjemme alene i dag fordi Dinesh, og flere bruker dagen til å kjøre ut og levere dette. 

De voldsomme nedbørsmengdene denne uka har skapt oversvømmelse og ras som har tatt livet av 43 mennesker og gjort mer enn 300.000 mennesker hjemløse. Tragisk! De gode nyhetene er at det raskt ble satt opp 500 midlertidige bostedscamper, og det strømmer på med hjelp og forsyninger! Det srilankiske folket viser en enorm hjelpevilje som er fantastisk å være vitne til. Jeg snakket med Dinesh på telefonen i stad, og noen steder hadde de blitt nektet å levere forsyninger, da de allerede  hadde for mye. På nyhetene sier de at det har sluttet å regne på de flomutsatte stedene og vannstanden i elvene synker. Vi krysser fingre for at det fortsetter!

Som mange allerede vet så har vi en stund jobbet med oppstarten av et hjelpeprosjekt. Jeg føler meg enda sikrere på at jeg har lyst til å bidra til å gi noe tilbake til dette landet og menneskene her jeg har blitt så glad i. Vi var ikke klare til denne katastrofen, men jeg er (dessverre) sikker på at det fortsatt er folk som trenger hjelp da den tid kommer.

Her i Hikkaduwa høljer regnet ned i dag og, men vi sitter trygt og tørt i huset vårt. I dag kjenner jeg på stor takknemmlighet, mens jeg sender tanker til alle de rammede!

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: