HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN, DEL 3:


Ta turen til Norlanka Travels sin nettside for mer informasjon



DEL 3: TO DO. 


Dersom det er første gang du planlegger en lengre reise, vil du bli overrasket over  hvor mye som må ordnes i forkant. Jeg har forsøkt å få med det viktigste her, men si gjerne fra dersom du kommer på noe mer. Halve jobben er å skaffe seg en oversikt. Deretter er det bare å stryke ut punkt for punkt på to-do listen, mens avreisedatoen nærmer seg og reisefeberen blir sterkere og sterkere. 

BOLIG: Eier du en leilighet, kan du velge mellom å leie den ut privat eller leie den ut via en utleiemegler. Sistnevnte koster litt, men samtidig har du tryggheten ved at de ordner alt det praktiske mens du er på andre siden av kloden. Sørg uansett for å ha en ordentlig kontrakt, som viser tydelig hva som er dine forpliktelser. Husk på oppsigelsetiden! Leier du, trenger du bare å  finne et sted å lagre tingene dine mens du er borte. 

JOBB:  Kan du søke om permisjon fra jobben din, eller må du si opp? Dette punktet kan nok få noen av de mer ansvarsfulle der ut til å steile. Husk at et års reise kan skrives opp på CVén under punktet livserfaring. Kanskje tar du dykkelappen, jobber frivillig på et barnehjem eller lærer deg spansk underveis, dette er krydder på en ellers standarisert jobbsøknad. Og dessuten, i 2013, tror jeg ikke det finnes en arbeidsgiver som ikke ser positivt på det å ha reist og opplevd verden litt, en slik sjef vil ihvertfall ikke jeg ha!

VAKSINER:  Dette er det greit å begynne med noen måneder før du reiser, da noen vaksiner skal tas flere ganger. Først og fremst bør du sørge for å ta en påfyllingsdose mot difteri og stivkrampe, dersom det er mer enn 10 år siden sist. Hepatitt A, Hepatitt B, gulfeber og kolera er andre vanlige vaksiner. Ta med deg vaksinasjonskortet ditt, reiseruta di og oppsøk et vaksinasjonskontor. De vil gi deg gode råd og veiledning.  Du kan (og BØR) også lese mer selv på folkehelseinstituttets hjemmesider.

* Eget innlegg om anbefalte vaksiner for turistreiser til Sri Lanka HER!

VISUM: Du trenger visum for å komme inn i en del land utenfor Europa. Noen steder kan dette kjøpes på flyplassen ved ankomst, eller ved grensen dersom du krysser med buss. Les på Landsider.no, for mer informasjon om hva som kreves for hvert enkelt land. Bare søk på det aktuelle landet og du finner iformasjon om visum, sikkerhetsspørsmål, innreiseregler og lignende. Det finnes flere selskaper (blant annet visumservice AS) som tilbyr å fikse alle visum for deg, men dette er sjelden nødvendig. De fleste land har en ambassade i Oslo du kan oppsøke og ordne visum på egenhånd før du reiser. Det er også mulig å ordne visum underveis på reisen din. Før jeg skulle til India,  ordnet jeg dette i Bangkok. Det viste seg også å være billigere enn å skaffe det i Norge. Da jeg skulle ta den transmongolske jernbanen til Russland, Mongolia og Kina i 2011, valgte jeg å la reiseselskapet jeg kjøpte togbilletter fra, fikse det for å spare litt tid. Russisk visum, er ikke av de letteste å skaffe seg, de krever blant annet en invitasjon til landet. Bortsett fra dette reiste jeg Asia og Oseania rundt, uten å ha visum klart før avreise.

REISEFORSIKRING: Ja, du må ha reiseforsikring! Det er ikke først og fremst for å få tilbake penger dersom du skulle være så uheldig å få frastjålet noen eiendeler underveis. Viktigere er det at du trenger forsikring for å få behandling på sykehus dersom du blir syk eller skadet underveis. Du har kanskje allerede en vanlig helårs reiseforsikring, men disse gjelder som oftest bare for reiser under 45 dager, så du må utvide denne for å være dekket. Sjekk ut for eksempel gouda.no eller europeiske.no, og velg forsikringen som passer deg best. Husk og les deg opp på betingelsene, og hva du må foreta deg  dersom uehellet er ute!
Jeg måtte innom sykehuset i Israel. Heldigvis hadde jeg reiseforsikringen i orden, så det kostet meg ikke en krone!

VIKTIGE DOKUMENTER: Du gjør det lett for deg selv hvis du tar med deg elektronisk pass som er gyldig i 6 måneder etter du kommer hjem, vaksinasjonskort, forsikringsbevis og internasjonalt førerkort. Er du en skikkelig smarting, tar du også bilde av alle sidene i passet, samt de andre dokumentene, og lagret dette i Dropbox. Dermed har du alltid mulighet til å dokumentere hvem du er, uansett om alt du  har med blir stjålet! 

KJØPE FLYBILLETTERBruk ulike søkemotorer for å finne den billigste flybilletten. Er du fleksibel på når du kan dra, er det mulig å gjøre et kupp. Som oftest er det billigst å fly midt i uken, og avganger på kveld/natt. Som jeg har skrevet tidligere trenger du bare å kjøpe deg en flybillett ut av Norge i første omgang, også kan du ta det som det kommer derifra. Husk at noen land (f.eks Filippinene) krever at du også har en billett ut av landet for å få visum, sjekk ut dette for sikkerhets skyld.

BANK: Det er lurt å sørge for å a e-faktura som vil trekkes automatsik på alle regninger mens du er på reise. I tillegg er det lurt å ha flere kontoer, og ikke ha for mye penger stående på VISA-kontoen (i tilfelle svindel). Du kan ordne automatiske overføringer mellom dine egne kontoer ved behov. Jeg pleier også å ha med meg et ekstra visa-kort og et mastercard. I tilfelle rottefelle.

OPPRETTHOLD KONTAKT: Husk å skriv ned adressene til de som forventer å få et postkort fra turen din :) Skaff deg en Skype-konto knyttet til kredittkortet ditt. Dermed kan du ringe hjem, uten å bli ruinert av det. Blogger, facebook og mail er også nyttige verktøy for å holde kontakt med de du er glad i :)

RESEARCH: Skaff deg grunnleggende informasjon om landene du skal besøke. Spesielt er det greit å vite litt om hva som er normal etikette, hvordan du bør kle deg, hvor mye som er vanlig å tipse på restauranter og så videre. Du får mer ut av å besøke et land dersom du har satt deg litt inn i landets historie og kanskje vet litt om hva du ønsker å se mens du er der. Samtidig liker jeg ikke å planlegge turen helt i detalj. Jeg liker å få tips fra andre jeg møter underveis om steder av interesse, og å ha mulighet til å ta ting på sparket. 



VALUTA: Det er lurt å skrive ned valutakursene til landene du tenker å besøke. Da du plutselig står der på grensen og trenger å veksle kontanter, er det dumt å ikke vite vekslingskursen. Den moderne backpacker har vel også med seg en smarttelefon, i så fall anbefaler jeg appen, "Easy Currency Converter". Den er svært brukervennlig og kan også brukes når du er offline. 










SEKK: Skaff deg en praktisk og behagelig sekk. Jeg foretrekker sekker som kan åpnes på hele lengden, da slipper jeg å tømme sekken hver gang jeg skal finne noe. Prøv sekken med innhold i og sørg for at den passer til din rygg.  Du skal faktisk bære alt du eier og har i denne mens reisen varer, så det bør føles riktig! Og hvis du nå begynner å bli klar for å tenke på hva du skal putte OPPI sekken, kan du gå videre til del 4; PAKKELISTEN.


Trykk på bildet for å gå tilbake til oversikten.


(c) Bobleliv Reiseblogg - 2013.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: