Uganda

I september 2005 reiste jeg en på en 20 dagers tur til Uganda for å besøke ei venninne som jobbet på et barnehjem i hovedstaden Kampala. Mitt første møte med Afrika var overveldende og fantastisk! Jeg møtte utrolig mange hyggelige mennesker og fikk sett en del av de flotte afrikanske dyrene også.
Jeg leide en seng i huset der venninna mi og fem andre frivillighetsarbeidere bodde. Det lå i en liten landsby ca en halvtime utenfor Kampala. Jeg må innrømme at jeg fikk et lite kultursjokk i møte med bostandard, hygiene og sanitærforhold den første dagen, men det er utrolig hvor fort en venner seg til slikt. Tror jeg skal la bilder få fortelle den videre historien: 
Huset. Inn til venstre var soverom om oppholdsrom,  til høyre var kjøkkenet og badet.  På badet var det installert en dusj og et toalett, men ettersom det ikke var innlagt vann, kunne det selvfølgelig ikke brukes!! Vi dusjet derfor ved å helle en øse vann over oss og ned i sluket. Den egentlige doen var ute i bakgården.
Her. Savner ikke denne doen, og ihvertfall ikke alle kakkerlakkene  som bodde der.
Senga mi, med det obligatoriske myggnettet.
Her er sønnen til vaskedamen som også bodde i huset vårt. Gutten heter Jens, da han er oppkalt etter den danske legen som tok i mot han under fødselen. 
Ikke vanskelig å bli sjarmert av denne karen.
Nærområdet i landsbyen. En fruktbutikk til venstre og en møbelsnekker holder til  ved siden av.
Klasserommet til ungene der venninna mi jobbet.


Murchison Falls.

Et av høydepunktene under turen var safarituren til nasjonalparken `Murchison Falls´. Jeg har lenge hatt en drøm om å reise på safari i Afrika, og endelig bød muligheten seg! Her overnattet vi i telt på en idyllisk liten lodge i tre netter. Vi var å så på Murchisonfossen, en båttur på Nilen og på to safariturer med jeep for å se på flotte dyr. En fantastisk opplevelse!


Inne i teltene var det faktisk vanlige senger, så det var veldig komfortabelt. Det eneste problemet var  lyder av prustende og pesende ukjente dyr om natta, som gjorde at jeg aldri turte å gå på do. Måtte holde meg helt til det ble lyst.  Men det var kanskje like greit?
Fra båtsafarien.
Flodhest.
Vannbøfler.
Elefanter.
Nydelige Uganda.
Den kjente fossen i det fjerne.
Jeep-safari.
Sjiraff og skyggen av jeepen.
Dyrenes konge.
Flere sjiraffer. Enorme og majastetiske dyr.
Utsikt fra lodgen.
Her kunne man sitte om kvelden og bearbeide dagens inntrykk.

Jeg hadde håpet på å få et glimt av alle de "fem store" afrikanske dyrene;  elefanter, neshorn, bøfler, løver og leoparder. Men i løpet av denne safarien ble bare tre av de gitt. Det betyr vel bare at jeg er nødt til å ta turen til Afrika igjen ved en senere anledning det : )

(c) Bobleliv Reiseblogg.
Jeg besøkte Uganda i September 2005.

Kommentarer

Most popular blog posts:

SRILANKISK MAT

Boblelivs guide til Sri Lanka

Roma med treåring: tips til barnevennlige aktiviteter.

Tilbake til Hikkaduwa i juni

Latinotravel del 1: Mellom-Amerika

HVORDAN REALISERE REISEDRØMMEN: